335 млн. лева са необходими за осигуряване на средствата за втори транш на т.нар “Украинска помощ”. Предложението за осигуряване на средствата посредством актуализация на бюджета на 2024 г. влезе за разглеждане в Комисията по бюджет и финанси. То обаче така и не беше гласувано от депутатите в Комисията поради процедурна недопустимост.
Пропадналото гласуване на средствата провокира множество въпросителни защо предложението за осигуряване на средствата не беше прието с това гласуване в Комисията по бюджет и финанси. В този контекст се повдигна и въпросът дали въобще ще има пари за земеделците по тази мярка.
Всъщност обаче, решението на Комисията по бюджет и финанси да отхвърли предложенията поради недопустимост са по-скоро процесуални и административни.
Защо измененията не са допустими обясни депутатът от ДПС Атидже Алиева-Вели, а именно:
1. Съгласно член 87, ал. 2 от Конституцията на Република България законопроектът за държавния бюджет се изготвя и внася от Министерския съвет, т.е. предложение и актуализация на държавния бюджет не могат да предлагат народни представители, а само Министерския съвет.
2. Законопроектът, който се гласува включва изменения съгласно член 107 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. Това е процедура за актуализация на всяко тримесечие на Приложение 3, което включва Инвестиционната програма на общините. Това означава, че изменения извън член 107 не могат да се правят.
Като заключение следва да се разбере, че предложението за актуализацията на Бюджета за 2024 г., в област “Земеделие” и осигуряване на необходимите 335 млн. лв. за “украинска помощ” може да се случи само по предлоение на Министерски съвет, а не чрез народните представители.
“Осигуряването на тези средства ще се извърши в рамките на настоящия бюджет или чрез актуализация му по предложение на Министерския съвет, така, че българските земеделци да получат средствата в предвидените срокове”, допълва Алиева-Вели.